Софийски университет „Св. Климент Охридски“ съвместно с
Тракийски университет
разкрива нова магистърска програма
ЖЕСТОВ ЕЗИК И БИЛИНГВИСТИЧНО
ОБРАЗОВАНИЕ
Програмата ще бъде част от специалностите
във Факултетa по науки за образованието и
изкуствата.
Студентите ще се обучават в редовна форма
в продължение на два семестъра.
Приемът ще се осъществява чрез изпит
(за държавна поръчка) или по документи
(за платено обучение).
Кандидатите за обучение
в МП „Жестов език и билингвистично образование“ трябва да отговарят на следните
условия:
- придобита образователно-квалификационна степен „Бакалавър“ с
професионална квалификация „Учител“.
- компетентност за
самостоятелно използване на БЖЕ, равнище
В1 по Европейската езикова рамка.
За сроковете за кандидатстване и таксите за
обучение следете страниците на МОДЕРН-А и
Факултетa по науки за образованието и
изкуствата на СУ.

Магистърската програма подготвя педагогически специалисти за създаване на нов тип образователна среда,
която да интегрира Българския жестов език (БГЖЕ) като
пълноправен език за учене и преподаване в масовите училища (Закон за българския жестов език, ДВ. бр. 9 от
02.02.2021). Завършилите магистри придобиват професионална квалификация „Ресурсен учител по билингвистично
образование с БГЖЕ“ с ключова компетентност за оказване на обща, допълнителна и специална подкрепа за
личностно развитие на глухи деца и ученици във всички
училищни степени.
Учебният план предлага научни дисциплини с теоретичен, методологичен и практико-приложен характер, които
изграждат ценностно отношение към потенциала на говоримия български и на българския жестов език да преодоляват комуникативните бариери в училищния клас по хибриден начин и да осигуряват качествено образование за
всички ученици. Студентите ще усвоят иновационни образователни стратегии, международно признати билингвистични методики за преподаване и учене, както и модерни
информационни технологии за създаване на мултимедийни
образователни ресурси в различни езикови модалности.
Очаква се да постигнат високи равнища на трансферна
езикова и комуникативна компетентност, металингвистична и метакултурна компетентност, трансферна компетентност в информационните технологии за комуникация, както и на компетентност за сътрудничество с
всички социални среди и институции, които имат принос
за качественото образование.
Дейностите по създаването на програмата се осъществяват с подкрепата на проект BG05M2OP001-2.016-0018
„МОДЕРН-А: МОДЕРНизация в партньорство чрез дигитализация на Академичната eкосистема“, финансиран от
Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ в частта й за модернизация за висшето
образование, съфинансирана от ЕС чрез Европейските
структурни и инвестиционни фондове.
Флаер
Квалификационна
характеристика
Компетентностен модел