Софийски университет „Св. Климент Охридски“ съвместно с 
Тракийски университет разкрива нова магистърска програма 
ПРИОБЩАВАЩО ОБРАЗОВАНИЕ
Програмата ще бъде част от специалностите 
във Факултет по Науки за образованието и 
изкуствата. 
Студентите ще се обучават в редовна форма 
в продължение на два семестъра. 
Приемът ще се осъществява чрез изпит
(за държавна поръчка) или по документи
(за платено обучение). 
За сроковете за кандидатстване и таксите за 
обучение следете страниците на МОДЕРН-А и 
Факултета по Науки за образованието и 
изкуствата на СУ.
Образователната цел на програмата „Приобщаващо образование“ е насочена към формиране у магистрите на разбиране, умения и компетентности за изграждане и развиване 
на философията на приобщаване в системата на образование и социалната дейност. Включените в учебния план 
учебни дисциплини са съобразени с изискванията за 
личностно ориентиран образователен процес, който е насочен към способностите и индивидуалните учебно-познавателни потребности на децата и учениците. 
Формирането на педагогическа, специално-педагогическа и 
социална компетентност е подчинено на компетентностния 
подход. Включените учебни дисциплини следват логиката и 
философията на приобщаване и изграждане на умения за 
учене през целия живот. Учебните дисциплини са с теоретико-приложен характер в областите на педагогиката, психологията, социалните дейности, управлението, и др. Специално внимание се отделя на координирането, организирането 
и реализирането на процеса на приобщаване. Разглеждат се 
специфичните методи за работа с различни групи деца и 
ученици, които имат различен учебно-познавателен потенциал и/или условия за учене. 
За успешната професионална квалификация на педагогическите специалисти основно значение има знанието и умението им да изграждат приемаща среда на децата и учениците, 
да диференцират техните способности, спрямо което да 
планират, организират и реализират отговарящ на съвременните изисквания образователен процес. С оглед изпълнение на изискванията на наредбата за приобщаващо образование специалистите имат задачата да координират и управляват процеса на приобщаване, както и да взаимодействат 
с родители, други педагогически специалисти, представители на обществени организации, предоставящи неформално 
образование и други, в съответствие на потребностите и 
подкрепата на личностното развитие на децата и учениците.
Дейностите по създаването на програмата се осъществяват с подкрепата на проект BG05M2OP001-2.016-0018 
„МОДЕРН-А: МОДЕРНизация в партньорство чрез дигитализация на Академичната eкосистема“, финансиран от 
Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ в частта й за модернизация за висшето 
образование, съфинансирана от ЕС чрез Европейските 
структурни и инвестиционни фондове.
Флаер
Квалификационна
характеристика
Компетентностен модел